tirsdag den 15. oktober 2013

Mmh, hjemmebagt rugbrød..!

På torsdag efter eksamensræset kommer min far, hans kæreste og mine svigerforældre til frokost. Jeg har forberedt mig ved at bage rugbrød. Jeg er endelig kommet frem til en opskrift på rugbrød, som er lige til at gå til, og som ikke tager alverdens tid. Det skal de også have æren af at smage.




Opskrift (2 rugbrød) :
10 dl hvedemel
10 dl rugmel
1,5 l vand
2 dl surdej

Tag nu 2 dl dej fra til ny surdej

2 spsk salt
1 l blandede kerner efter smag

Lad stå i form og hæve i 8-15 timer (jeg plejer at lade dejen hæve natten over)
Bages ved 200 grader i 1,5 timer (aluminiumsform) eller 2 timer (træform) i varm ovn. Alternativt kan rugbrødet sættes i kold ovn og bages i 2 timer (aluminiumsform).
Hvis du bager i en almindelig form, vil jeg anbefale at pakke rugbrødet ind i et fugtigt viskestykke, når det kommer ud af ovnen og formen. Det forhindrer skorpen i at blive alt for hård. Lad brødet køle af i viskestykket.
Hvis du bager i træforme, er dette ikke nødvendigt, da træformene holder på fugten.

Selvom man tit får at vide, at brød har bedst af at ligge i en brødkasse, så har jeg erfaret, at rugbrødet her holder bedst i en plastikpose i køleskabet. De bliver på ingen måde tørre. Til gengæld får de hurtigt mug, hvis de ikke ligger i køleskabet (cirka inden for 4 dage).

Rigtig god fornøjelse :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar